Antisonne150x150cm, wood, metal, lack, light
K60, Wilhelm Hallen Berlin, 2020
St.Matthäuskirche Berlin, 2020
AntisonneGaleria Concreta, Matucana100, Santiago, Chile, 2019 at Trialog / Proyecto Eclipse curated by Ximena Moreno & Lydia Korndörfer165x165cm, wood, metal, lack, light
AntisonneMeetFactory, Prague, Czech Republic, 2017@Amplified by the Stillness, 150x150cm
A deep black hole is installed in the exhibition space. Its circular shape is made from wood and coated with a light-absorbing black pigment. A strong light is installed behind it. The Antisonne is positioned within our reach and mesoscopic scale, yet appears to have neither scale, material nor a specific position in space. It irritates the eye. It makes us re-negotiate who and where we are. It absorbs us deep into its sheer infinite immaterial depth.
Antisonne creates a blind spot in space, a small excerpt of nothingness, a window to a space we feel but cannot fathom. Kiessling argues, this exact moment, when we don’t understand, when things don‘t fully make sense, offers the chance to glimpse into a more objective reality – beyond the way we are used to process, construct and make sense of reality and the world surrounding us.
Antisonne @ Pane E Tulipani (Kunsthaus Jesteburg/Oel-Früh) Hamburg, 2017 permanent(wood, metal, Nextel-Velour lack, 36 fluorescent lights, 200x200cm)
Ein tiefes schwarzes Loch wird in den Raum installiert: Die Antisonne. Visuell nicht erfassbar, irritiert sie unsere gewohnte Wahrnehmung. Sie bildet einen blinden Fleck im Raum, einen kleinen Ausschnitt ins Nichts, ein Fenster zu einem Raum den wir zwar fühlen, aber nicht ergründen können – die Antisonne absorbiert uns in ihre schier unendliche, immaterielle Tiefe. Um dem Betrachter in Zeiten von Definition, Erklärungsdrang und Funktion einen undefinierten, unsinnigen, unlogischen Raum zu öffnen, ihm einen kleinen Ausschnitt in die Irrationalität zu ermöglichen, versucht Kiessling sich gegenüber dem Ort und seiner Struktur unkritisch zu verhalten: ‘Die Arbeit soll erreichbar sein. Sie soll als ein integriertes Objekt wirken, den prosaischen Raum eines Durchgangs kolonisieren. Sie soll im Alltag integriert über dem Tisch stattfinden, dem Tisch an dem du isst und liebst und stirbst, sonst wird dieser kleine Ausschnitt nicht gesehen und erfahren und als ein unzugängliches, exklusives Konzept strukturell einflusslos bleiben.’
Antisonne @ Social Geometrism, Reinbeckhallen, Berlin, Ø 100cm
Antisonne5th Edition of Moscow International Biennale for Young Art Moscow, 2016mdf, sand, pigments, fluorescent/sodium vapor lamps 280x280cmPhoto: Johannes Foerster
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