Erddurchstechung CH–ITOasi Monumento Natural Palude di Torre Flavia (Italy) – Emablse El Yeso (Chile), 2019permanent installation, 2 metal poles, each 260cm, fine art inkjet printThank you Mario Iannelli, artq13, Patrocinio del Comune di Cerveteri e Ladispoli and Ximena Moreno, Matucana100 and Goethe Institut Chile.(DE) Ein Metallstab wird an zwei entfernten Punkten der Erde installiert. Eintrittswinkel und Himmelsrichtung sind genau berechnet, so dass gemeinsam eine zusammenhängende Linie entsteht. Das Werk kann als ein Versuch gelesen werden, Distanz zu überwinden. Es entsteht eine Verbundenheit, eine Zusammengehörigkeit und das Bewusstsein, auf demselben Himmelskörper zu stehen. Dabei bleibt die Verbindung, die bei der landschaftlichen Gegenüberstellung entsteht, nicht rein symbolisch. Durch den Dialog beider Seiten, die Einbeziehung lokaler Materialien, den Austausch und die gegenseitige Anerkennung wird die Verbindung materiell und real.
Das Projekt hat das Potenzial, echte Verbindungen zu schaffen, die über das Konzept von Grenzen und politischen Karten hinausgehen. Beide Seiten werden hierarchielos dargestellt. Grenzen, ihre Verhandlung und die Trennung, die sie vermitteln, sind von Menschen gemacht und Teil einer Machtstruktur, der sich dieses Projekt eindeutig widersetzt. (EN) A metal rod is installed at two distant points on the earth. The angle of entry and celestial direction are precisely calculated – together they form a continuous line. The work can be read as an attempt to overcome distance. It creates a connection, a sense of belonging and the awareness of standing on the same celestial body. The connection created by the juxtaposition of two landscapes is not purely symbolic. Through the dialog between both sides, the inclusion of local materials, the exchange and mutual recognition, the connection becomes material and real.The project has the potential to create real connections that go beyond the concept of borders and political maps. Both sides are presented without hierarchy. Borders, their negotiation and the separation they mediate are man-made and part of a power structure that this project clearly resists.
ErddurchstechungRangipo Desert, New Zealand & Parque Nacional de Cabañeros, Spain, 2017intervention, 2 metal poles, each 230cm, fine art inkjet print
For Erddurchstechung (global piercing) Felix Kiessling traveled to two places located precisely on opposite sides of the globe – namely the Rangipo desert in New Zealand and the Parque Nacional de Cabañeros in Spain. At these antipodean points, he vertically anchored a metal pipe in the ground to form one common line. He created an imaginary link between two positions that are furthest apart from each other. (Lydia Ahrens)
Thanks for your support: Holly Paynter, Kim Annan and Marietta Auras.
Der Vektor (Erdserie) / Vector (Earth Piercings), 2012
Berlin, Tegler Forst - Krasnoe Znamya, St.Petersburg, Russia, 2012
Berlin, Tempelhof - Galera, Ibiza, Spain, 2012
"The Vektor cuts right through the interior of the sphere all this is standing on. It‘s piercing through and protruding out on the other side, establishing real connections between 2 places on planet Earth."
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